Το μεγαλύτερο μέρος των μουσικοπαιδαγωγικών μεθόδων που χρησιμοποιούνται σήμερα στην πράξη αποσκοπεί στην ανάπτυξη των μουσικών ικανοτήτων των παιδιών. Η μέθοδος του μουσικού Dalcroze δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην έννοια της κίνησης ως μέσο για την καλλιέργεια της ευαισθησίας στο ρυθμό και στη μελωδία. Η μέθοδος του Carl Orff προσθέτει με τη σειρά της το λόγο στη μουσική και την κίνηση ενώ τέλος η μέθοδος του Kodaly εστιάζει πιο πολύ στην καλλιέργεια της φωνής.
Η μουσικοκινητική αγωγή του παιδιού πραγματοποιείται μέσα από μια ποικιλία μουσικών δραστηριοτήτων όπως: το τραγούδι, τα μουσικά παιχνίδια, η μίμηση, η μουσική και η κίνηση, οι αυτοσχεδιασμοί και η δραματοποίηση, οι ηχοϊστορίες, τα μουσικά παραμύθια, οι ρυθμικές και μελωδικές επενδύσεις. Παρακάτω ακολουθούν πιο αναλυτικά αυτά τα βασικά στοιχεία της μουσικοκινητικής αγωγής.