9) Χρήση μουσικών οργάνων

Μέσω της μουσικοκινητικής αγωγής, δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να αποκτήσουν πλούσιες εμπειρίες ακρόασης. Η προσχολική ηλικία ενδείκνυται για την εισαγωγή διαφόρων ειδών μουσικής καθώς τα παιδιά είναι από τη φύση τους ανοικτά και δεκτικά σε πολλά μουσικά ακούσματα.

Η μουσική ακρόαση έχει να κάνει με τις έννοιες της παθητικής και της ενεργητικής ακρόασης. Ακούμε ένα μουσικό κομμάτι ενώ παράλληλα κάνουμε κάτι άλλο, π.χ. ζωγραφίζουμε. Τότε έχουμε παθητική μουσική ακρόαση. Ενεργητική μουσική ακρόαση έχουμε όταν τα παιδιά π.χ. αρχίζουν να φαντάζονται κάτι ακούγοντας μουσική, όταν κινούνται με το σώμα τους ή χτυπούν παλαμάκια σε αυτό που ακούν κ.λπ.

Τα παιδιά μέσα από εμπειρίες ακρόασης μπορούν να ευαισθητοποιήσουν την ακοή τους, να επιτείνουν την προσοχή τους, να ενεργοποιήσουν τη φαντασία τους, να ανταποκριθούν με σωματικές κινήσεις, να αναπτύξουν τη ρυθμική και μελωδική τους μνήμη, να δημιουργήσουν γραφικές ή εικονικές αναπαραστάσεις της μουσικής, να διακρίνουν διάφορα χαρακτηριστικά της μουσικής (αργά-γρήγορα, σιγά-δυνατά) και να αφομοιώσουν μουσικές έννοιες.

Χρήσιμο θα ήταν ο/η παιδαγωγός να είναι επιλεκτικός/ή αναφορικά με τη χρήση κατάλληλου ηχητικού υλικού για ακρόαση λαμβάνοντας υπόψη τις εμπειρίες, τα βιώματα και τα ενδιαφέροντα των παιδιών.

 

Χρήση μουσικών οργάνων

 

Η χρήση των ρυθμικών και μελωδικών οργάνων της τάξης κρίνεται ως απαραίτητη δραστηριότητα στο χώρο της μουσικής. Τα παιδιά στο σχολείο γοητεύονται εύκολα με τα μουσικά όργανα και πειραματίζονται συνέχεια με τους ήχους που παράγονται από αυτά. Για τις μουσικές δραστηριότητες μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο τα μουσικά όργανα που κυκλοφορούν στο εμπόριο όσο και αυτοσχέδια όργανα που φτιάχνουν τα παιδιά στην τάξη με τον/την παιδαγωγό.

Τα παιδιά μπορούν να παίξουν όργανα κατά τη διάρκεια μουσικών παιχνιδιών, ώστε να κατανοήσουν διάφορες μουσικές έννοιες. Μπορούν ακόμα να χρησιμοποιήσουν μουσικά όργανα και σε πολλές άλλες δημιουργικές δραστηριότητες όπως αυτοσχεδιασμοί, μουσικές επενδύσεις παροιμιών, παραμυθιών, τραγουδιών κ.λπ.

Κατά τις πρώτες μουσικές εξερευνήσεις των παιδιών, καλό θα ήταν να χρησιμοποιηθεί πρώτα το σώμα τους. Παλαμάκια, χτυπήματα των χεριών και των ποδιών μπορούν να χρησιμοποιηθούν πριν από την εξοικείωση των παιδιών με τα μουσικά όργανα. Όταν τα παιδιά θα έχουν μάθει να χτυπούν ένα ρυθμικό μοτίβο μέσα από το σώμα τους, τότε εύκολα μπορούν να το επιτύχουν και με τα μουσικά όργανα.